Economie - 27 mei 2025 om 07:42

ING biedt klanten excuses aan voor discriminatie

AMSTERDAM (ANP) – ING heeft excuses aangeboden aan klanten die zich gediscrimineerd hebben gevoeld door de bank. De excuses volgen op rapporten van het ministerie van Financiën en De Nederlandsche Bank (DNB) van vorig jaar. Daaruit kwam naar voren dat klanten van Nederlandse banken discriminatie ervaarden, onder meer door antiwitwasbeleid en de bestrijding van terrorismefinanciering.

“Discriminatie is onacceptabel en past niet bij ING”, aldus topman Peter Jacobs van de bank. “Dat sommige klanten dit toch ervaren, vinden wij bijzonder zorgelijk. Ook uit eigen intern onderzoek blijkt dat dit vooral gebeurt bij processen die bedoeld zijn om de veiligheid van het financiële systeem te waarborgen. Tegelijkertijd wordt ook uit ons onderzoek duidelijk dat onze werkwijze hieraan heeft bijgedragen – iets waar ik oprecht excuses voor aanbied.”

ING meldt op basis van het interne onderzoek dat klanten zich vooral gediscrimineerd voelden op basis van hun etnische achtergrond of nationaliteit. Dat gold in minder gevallen ook voor hun geslacht, seksuele voorkeur of leeftijd. “We hebben al concrete stappen gezet om deze processen aanzienlijk te verbeteren”, stelt Jacobs. “We blijven dit nauwlettend monitoren en ons hierop ontwikkelen.”

Een van de acties die ING heeft ondernomen, is het verbeteren van de communicatie, waarbij wordt uitgelegd waarom de bank klanten bepaalde vragen stelt. Ook voert ING gesprekken met maatschappelijke organisaties, zoals moskeeën en migrantenkerken. Daarnaast zegt de bank toe direct contact op te nemen met klanten die een discriminatieklacht hebben ingediend.

Bron: ANP