

Meer klussers bezoeken winkels Gamma en Karwei
LEUSDEN (ANP) – Meer klussers hebben vorig jaar de bouwmarkten van Gamma en Karwei bezocht. Dat meldt Intergamma, het moederbedrijf van de bouwmarktketens.
Het bouwwinkelconcern had vorig jaar ruim 52 miljoen klanten in de winkels en online, 1 procent meer dan een jaar eerder. De omzet van Intergamma steeg met 1,6 procent tot bijna 2 miljard euro.
Intergamma heeft naar eigen zeggen hogere inkoopprijzen en andere gevolgen van de inflatie grotendeels zelf opgevangen. Hierdoor zijn de prijzen van de producten in de winkels volgens het concern beperkt gestegen, “tot ruim onder het gemiddelde inflatieniveau”.
Ongunstige weersomstandigheden
Het bedrijf had last van ongunstige weersomstandigheden, zoals een nat voorjaar en een zacht najaar en winter. Hierdoor gaven klanten minder uit aan tuinspullen en andere producten voor buiten. Daarnaast zorgde geopolitieke onrust voor voorzichtigheid bij consumenten, waardoor grote klusprojecten volgens Intergamma vaker werden uitgesteld.
Topman Joost de Beijer is tevreden, maar spreekt wel van “een uitdagend jaar”. Hij verwijst naar de geopolitieke onrust, hoge inflatie en gestegen loonkosten die de druk op de resultaten verhoogden. “Positief is dat afgelopen jaar meer klanten onze winkels en webshops bezochten voor hun aankopen.”
Advies aan huis
Intergamma merkt dat klanten meer behoefte hebben aan ontzorging en extra service. Zo investeert Karwei meer in advies aan huis, bijvoorbeeld door het inmeten van raamdecoratie of vloeren. Gamma probeert daarnaast klanten te lokken met innovaties zoals de kleurscanner, waarmee een verfkleur kan worden gemengd op basis van een bestaand voorwerp of afbeelding.
Intergamma is actief in Nederland en België met in totaal 377 vestigingen. In het buurland liepen de opbrengsten wel terug.
Bron: ANP
Laatste nieuws



