Economie - 1 juli 2025 om 11:19

Nieuwe topman moederbedrijf Douwe Egberts snijdt in kosten

AMSTERDAM (ANP/BLOOMBERG) – De nieuwe topman van JDE Peet’s, het bedrijf achter merken als Douwe Egberts en Pickwick, wil in de komende jaren 500 miljoen euro aan kosten besparen. De besparingen moeten komen uit een vereenvoudiging van de productenportefeuille en het organisatiemodel, efficiënter werken en een verhoging van de productiviteit. Meer dan de helft van de besparingen moet tegen eind 2027 zijn bereikt.

Rafael Oliveira, die in november werd benoemd tot topman na een reeks leiderschapswisselingen, wil daarmee de winstgroei stimuleren. De stijgende inkoopprijzen voor koffiebonen in de afgelopen jaren hebben de winstmarges onder druk gezet.

JDE Peet’s herinvesteert de helft van de besparingen in nieuwe groei, terwijl de rest wordt gebruikt om de winstgroei te versnellen. Onder de nieuwe strategie richt het bedrijf zich op drie grote investeringen: de Peet’s-koffiehuizen in de Verenigde Staten, het koffiemerk L’OR en tien lokale merken onder leiding van het koffiemerk Jacobs.

Inkoopprijzen

Onlangs besloot de onderneming om de prijzen in Nederland opnieuw te verhogen. Koffie in de winkel zou daardoor tot 25 procent duurder kunnen worden. De fabrikant was eerder dit jaar ook al met supermarkten in gesprek over de inkoopprijzen, waaronder Jumbo, Albert Heijn en Picnic. Daardoor waren er wekenlang minder of geen producten van JDE Peet’s verkrijgbaar bij de supers.

Volgens JDE Peet’s is een nieuwe prijsverhoging onvermijdelijk gezien de kostenstijgingen. Het bedrijf merkte vorige week wel op dat de supers uiteindelijk de consumentenprijzen bepalen. “Daar zien we dat de huismerkkoffie bovendien even hard, soms zelfs harder, stijgt in prijs. Hieruit blijkt dat alle koffieproducenten last hebben van bredere markttrends.”

Vorig jaar ging bij het bedrijf een nettowinst in de boeken van 543 miljoen euro. Dat was een toename van ruim 49 procent vergeleken met een jaar eerder. De omzet steeg met zo’n 8 procent tot 8,8 miljard euro, mede dankzij prijsverhogingen. Oliveira zei bij de publicatie van de jaarcijfers in februari “erg blij te zijn met de sterke resultaten” en beloonde de aandeelhouders van het bedrijf met een dividendverhoging van 4,3 procent.

Bron: ANP