Voedselbedrijven verkopen minder gezonde producten in arme landen
LONDEN (ANP/RTR) – Grote voedselbedrijven verkopen in armere landen producten die minder gezond zijn dan de producten die ze verkopen in landen met hoge inkomens. Dat meldt de stichting Access to Nutrition initiative (ATNi), die wereldwijd streeft naar een bredere toegang tot voedzaam en duurzaam voedsel.
De non-profitorganisatie beoordeelde onder meer de producten van grote voedingsconcerns als Nestlé, PepsiCo en Unilever aan de hand van het Health Star Rating-systeem. Op basis van dat beoordelingssysteem worden producten gerangschikt op hun gezondheid, waarbij 5 de beste score is en een score van boven de 3,5 als een gezondere keuze wordt beschouwd.
In landen met lage inkomens kregen de producten van de grote voedingsbedrijven een score van 1,8. In landen met een hoog inkomen, waar meer producten werden getest, kwam de score uit op 2,3. Volgens onderzoeksdirecteur Mark Wijne van ATNi geeft de score duidelijk aan dat wat de grote bedrijven verkopen in de armste landen, waar ze steeds actiever zijn, geen gezonde producten zijn.
Het is de eerste keer dat ATNi de beoordeling van de producten heeft opgesplitst in landen met een laag en hoog inkomen. Volgens de organisatie is dat belangrijk omdat verpakte voedingsmiddelen steeds meer een rol spelen in de wereldwijde obesitascrisis. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie kampen wereldwijd meer dan een miljard mensen met overgewicht. De Wereldbank schat dat 70 procent van de mensen met overgewicht in landen met een laag of gemiddeld inkomen woont.
Bron: ANP