Mike Tyson en Squid Game helpen Netflix aan record abonneegroei
LOS GATOS (ANP/BLOOMBERG) – Streamingdienst Netflix heeft 2024 afgesloten met de grootste kwartaalgroei in aantal abonnees ooit. Mede dankzij de live-uitzending van de bokswedstrijd tussen Mike Tyson en Jake Paul in november en het nieuwe seizoen van de populaire serie Squid Game, verwelkomde Netflix afgelopen kwartaal 18,9 miljoen betalende klanten.
Dit is meer dan het dubbele van wat kenners op Wall Street in doorsnee hadden voorzien. Het totale aantal Netflix-abonnees komt daardoor wereldwijd boven de 300 miljoen. Het vorige record wat betreft klantenaanwas stond op 15 miljoen en dateerde uit het eerste kwartaal van 2020, toen de coronapandemie net was uitgebroken.
Dit is de laatste keer dat Netflix kwartaalcijfers over het aantal abonnees rapporteert. De top van het bedrijf wil dat beleggers zich meer gaan richten op financiële indicatoren zoals de omzet en de winst. Het bedrijf heeft de omzet afgelopen kwartaal met 16 procent zien toenemen tot 10,2 miljard dollar. Dat was de sterkste stijging sinds eind 2021. De winst kwam uit op 1,9 miljard dollar, ongeveer twee keer zoveel als in dezelfde periode een jaar eerder.
Omzetverwachting omhoog
Netflix schroefde ook zijn omzetverwachting voor 2025 op. Deze groei wordt mede aangedreven door prijsverhogingen. Netflix kondigde een prijsverhoging aan in de VS, Canada, Portugal en Argentinië. Het populairste abonnement in de VS gaat 17,99 dollar per maand kosten, een stijging van 2,50 dollar.
De streamingdienst noemde de bokswedstrijd tussen de 58-jarige bokslegende Tyson en de toen 27-jarige Jake Paul, vriend van de Nederlandse schaatsster Jutta Leerdam, eerder al het “meest gestreamde wereldwijde sportevenement ooit”. Zo’n 108 miljoen mensen hebben volgens Netflix naar de match gekeken die door Paul werd gewonnen op punten.
Problemen met livestream
Het bekijken van de wedstrijd ging voor veel kijkers niet vlekkeloos. De website Downdetector.com registreerde tijdens de uitzending meer dan 100.000 meldingen van problemen. Op sociale media klaagden gebruikers over slechte beeldkwaliteit en andere technische storingen.
Netflix zet tegenwoordig breder in op het live uitzenden van sportwedstrijden. Dat moet het bedrijf ook helpen om meer geld binnen te halen met advertenties. Het bedrijf toont reclames tijdens bijvoorbeeld Americanfootballwedstrijden aan alle kijkers, niet alleen aan degenen met een goedkoper Netflix-abonnement met reclames.
Bron: ANP