Eigenaar Gillette en Ariel verkoopt meer, omzet stijgt licht

CINCINNATI (ANP/BLOOMBERG) – Procter & Gamble (P&G), het moederbedrijf van bekende consumentenmerken als Gillette, Pampers, Always, Ariel en Oral-B, heeft de verkopen in het laatste kwartaal van 2024 licht zien stijgen. Dat kwam vooral doordat winkeliers meer producten hebben ingekocht om hun voorraden bij te vullen, zoals Gillette-scheermesjes en Dawn-afwasmiddel.

In voorgaande kwartalen groeiden de opbrengsten bij het bedrijf voornamelijk door prijsverhogingen. Maar in oktober tot en met december hadden prijsveranderingen volgens P&G weinig invloed op de verkoopresultaten. Daarmee lijkt een einde te komen aan de tijd van aanhoudende prijsstijgingen. Bedrijven staan mogelijk ook onder druk om de inflatie af te remmen nu Donald Trump weer de president van de Verenigde Staten is. Trump stelde in een presidentieel besluit op zijn eerste dag als president dat Amerikaanse consumenten te maken hebben met een “koopkrachtcrisis” en dat het “cruciaal is om de koopkracht van Amerikaanse gezinnen te herstellen”.

De omzet zonder de effecten van onder andere wisselkoersen en overnames groeide in het afgelopen kwartaal met 3 procent vergeleken met een jaar eerder. Dat is de grootste toename in drie kwartalen.

Innovatie

“We zien dat consumenten voor duurdere opties kiezen. Ze gaan over op grotere verpakkingen of kiezen voor producten met een hogere waarde”, zei financieel topman Andre Schulten van P&G tegen persbureau Bloomberg.

P&G stelt verder dat innovatie heeft bijgedragen aan de gestegen verkopen in de verzorgings- en mondverzorgingsactiviteiten. Het bedrijf heeft nieuwe producten ontwikkeld waarvoor hogere prijzen kunnen worden gevraagd, zoals deodorant voor het hele lichaam en scheermesjes voor verschillende lichaamsdelen. Ook probeert P&G zijn producten op opvallendere plekken in de winkels te laten plaatsen om het aantal impulsaankopen te vergroten.

Bron: ANP