Economie - 17 april 2025 om 11:32

ACM onderzoekt of telecombedrijven opzeggen te moeilijk maken

DEN HAAG (ANP) – De Autoriteit Consument & Markt (ACM) onderzoekt of telecomaanbieders het te moeilijk maken voor klanten om een abonnement op te zeggen. De toezichthouder doet dit na klachten van consumenten die tegen drempels aanlopen bij het opzeggen van een abonnement voor telefoon, internet of tv.

De ACM wijst erop dat mensen volgens de wet een abonnement op dezelfde manier moeten kunnen stopzetten als de manier waarop ze het hebben afgesloten. Als je online een abonnement afsluit, moet je dat dus ook via internet kunnen opzeggen. Maar consumenten worden volgens de waakhond vaak min of meer gedwongen om telefonisch op te zeggen. Dat mag niet, aldus de ACM. De toezichthouder meldt niet welke telecombedrijven dit mogelijk doen.

Bedrijven mogen van de ACM geen drempels opwerpen om online op te zeggen, zoals informatie verstoppen of sturen op telefonisch contact. De toezichthouder zegt telecomaanbieders hier de komende tijd op te controleren.

KPN benadrukt in een reactie dat klanten een abonnement via dat telecombedrijf gewoon online kunnen opzeggen. “Wij eisen niet dat je ons moet bellen. Opzeggen kan bij KPN via hetzelfde kanaal als aangevraagd”, meldt een woordvoerder van het bedrijf. Wel zouden veel klanten een abonnement het liefst via de telefoon willen stopzetten, omdat ze het dan gelijk bevestigd krijgen.

Bron: ANP