

Duizenden handtekeningen voor YouTube-actie tegen Postcodeloterij
Een burgerinitiatief van YouTuber Rick Broers tegen de Postcodeloterij heeft in korte tijd 16.500 steunbetuigingen gekregen. Dat laat de 29-jarige influencer dinsdag weten aan het ANP. Als Broers meer dan 40.000 handtekeningen krijgt, moet het onderwerp op de agenda van de Tweede Kamer worden gezet.
Broers, die op YouTube 155.000 abonnees heeft, noemt de Postcodeloterij “onethisch”. Bij de loterij spelen mensen mee met hun postcode. Prijzen worden verdeeld onder alle deelnemers die dezelfde postcode hebben. Volgens Broers, die op YouTube door het leven gaat als Serpent, doen veel mensen mee omdat zij enorme sociale druk voelen en bang zijn de prijs mis te lopen. “Dit systeem draagt bij aan problematisch gokgedrag”, aldus de YouTube-ster. “Daarnaast worden consumenten geconfronteerd met agressieve reclamecampagnes en ongewenste post.”
Broers wil dat de Postcodeloterij “een alternatief systeem ontwikkelt waarin de prijstoekenning niet langer afhankelijk is van de woonlocatie van de deelnemers.” Sinds hij een post op zijn YouTube-kanaal maakte over het onderwerp, stromen de handtekeningen binnen op de website wegloterij.nl die hij hiervoor in het leven riep.
Een woordvoerder van de Postcodeloterij laat aan het ANP weten dat volgens de organisatie juist het meespelen met je buren zo leuk is aan het systeem. “Meespelen met de Postcode Loterij heeft aantoonbaar geen enkele relatie met gokgerelateerde problemen”, stelt de zegsvrouw. “Daarom is er ook een duidelijk onderscheid in bijvoorbeeld de wetgeving als het gaat om risicovolle gokspellen enerzijds – denk aan onlinecasino’s en krasloten – en de veilige loterijen anderzijds.”
De organisatie beaamt wel reclame te maken voor de loterij: “Zoals iedereen die iets te verkopen heeft. Mocht het zo zijn dat iemand ongewenst aanbiedingen per post van ons ontvangt, dan is het heel gemakkelijk om je uit te schrijven voor ongewenste post bij het onafhankelijke Postfilter.nl.”
Bron: BuzzE
Laatste nieuws



