ANWB zag dit jaar 8 procent meer files op Nederlandse wegen
DEN HAAG (ANP) – De filezwaarte (de lengte maal de duur van de file) op de Nederlandse wegen is in 2024 met 8 procent gestegen ten opzichte van 2023, meldt de ANWB op basis van verkeersdata van TomTom. Hoewel het in de eerste helft van het jaar iets rustiger was, leidden de zomer- en najaarsmaanden tot “aanzienlijk meer files”. Volgens de ANWB komt de stijgende verkeersdrukte vooral door de bevolkingsgroei en de toename van het aantal voertuigen op de weg.
Opvallend is dat er overdag fors meer files stonden dan vorig jaar, een stijging van 18 procent. Vooral op woensdag en donderdag was het volgens de ANWB veel drukker, met een toename van respectievelijk 40 en 25 procent. In de weekenden was er door de vele werkzaamheden ook veel meer vertraging, 45 procent meer in vergelijking met 2023. Tijdens de ochtend- en avondspits nam de filezwaarte met 6 procent toe.
Volgens de ANWB doet het fileprobleem zich in steeds meer regio’s voor. In alle provincies nam de filezwaarte toe, behalve in het noorden. In de drukste provincies van het land is een wisselend beeld zichtbaar. In Zuid-Holland nam de filezwaarte toe met ruim 3 procent, in Noord-Brabant daalde die juist met 3 procent.
Het grootste knelpunt was dit jaar de A27 van Lexmond naar Werkendam, die net als vorig jaar de ‘file top 10’ aanvoert. Daarna volgen de A4 van Den Haag-Zuid naar de Ketheltunnel en de A2 van knooppunt Empel naar Kerkdriel. Nieuw in de lijst zijn de A58 van Tilburg-Reeshof naar Bavel op de vierde plaats en de A20 van Capelle aan den IJssel naar knooppunt Terbregseplein, op plek tien.
De ANWB constateert verder dat dit jaar ook enkele knelpunten in het wegennet zijn verdwenen. Zo werd in juli de nieuwe N434 bij Leiden geopend. Daardoor rijdt het verkeer veel beter door op de N206 door Leiden en de A44 bij Wassenaar. Ook de aanpak van de Ring Zuid van Groningen heeft geleid tot flink minder vertraging.
Ook voor 2025 wordt veel oponthoud verwacht. Op veel plekken werkt Rijkswaterstaat aan de weg, waarbij de weg soms dagenlang dicht moet. Het gaat bijvoorbeeld om de A12 van Arnhem richting Den Haag tussen Veenendaal en knooppunt Lunetten, de N33 van Veendam richting Assen en om delen van de ring Amsterdam (A10).
Transport en Logistiek Nederland (TLN) zegt dat de extra files “vanzelfsprekend economische schade opleveren voor de logistieke sector”. Een woordvoerder van de ondernemersorganisatie kan alleen niet zeggen hoeveel deze extra schade op dit moment is.
Bron: ANP