

ACM verscherpt toezicht op naleving regels telemarketing
DEN HAAG (ANP) – De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat strenger toezien op de naleving van de regels voor telemarketing. De toezichthouder geeft bedrijven tot 1 juli de tijd om hun processen op orde te brengen en te voldoen aan de wettelijke vereisten. Daarna wordt gecontroleerd of bedrijven zich aan de regels houden. Als dat niet het geval is zal de ACM optreden door boetes of lasten onder dwangsom op te leggen.
“Telemarketing is al jarenlang een hardnekkig probleem en meldingen hierover behoren steevast tot de top vijf van klachten bij de ACM. Met name energieleveranciers en telecombedrijven zorgen voor veel meldingen. Hier moet nu echt verandering in komen”, waarschuwt ACM-bestuurslid Manon Leijten.
De ACM heeft op 27 maart een bijeenkomst gehouden voor energieleveranciers en telecomaanbieders om de bedrijven te wijzen op hun verplichtingen en de regels rond telemarketing. Zo mogen bedrijven alleen contact opnemen als de persoon die gebeld wordt daar expliciet toestemming voor heeft gegeven en moet die toestemming voor het gesprek geverifieerd zijn. Ook moeten bedrijven transparant zijn over het doel van het gesprek, de prijs en de looptijd van het contract. De regels zijn van toepassing op alle bedrijven die gebruikmaken van telemarketing.
De ACM benadrukt dat alle partijen in de marketingketen verantwoordelijk zijn voor het naleven van de regels. Als een ingehuurd bureau de regels overtreedt, kan de toezichthouder ook het uitbestedende bedrijf hierop aanspreken.
Bron: ANP
Laatste nieuws



