

Brouwer achter Hertog Jan, Jupiler en Leffe verkoopt minder bier
LEUVEN (ANP/BELGA) – AB InBev, de grootste bierbrouwer ter wereld, heeft in de eerste maanden van het jaar minder bier verkocht. Vooral in China maar ook in Noord-Amerika gingen de volumes omlaag bij het concern, dat in Nederland bekend is van onder meer Hertog Jan, Jupiler en Leffe.
De brouwer, die ook merken als Bud en Stella Artois heeft, verkocht in bijna alle delen van de wereld minder bier. In China zat vooral de zwakke economie AB InBev dwars. Daardoor zakte de bierafzet daar vorig jaar al flink. In de Verenigde Staten kampte AB InBev onder meer met ongunstig weer. In Zuid-Amerika ging het juist erg goed. In landen als Brazilië en Colombia werden de hoogste volumes ooit afgezet.
Alles bij elkaar ging de hoeveelheid verkochte dranken met 2,2 procent omlaag. De omzet daalde van 14,5 miljard dollar een jaar terug naar 13,6 miljard dollar. Dat laatste kwam echter vooral door ongunstige wisselkoersen. Daarvoor gecorrigeerd gingen de opbrengsten wel omhoog, dankzij prijsverhogingen.
AB InBev spreekt zelf liever van “premiumisering”. Het bedrijf claimt de merkwaarde van verschillende bieren zodanig te hebben verhoogd dat consumenten bereid zijn om meer te betalen. Topman Michel Doukeris wijst erop dat de winst, gecorrigeerd voor onder meer rente en belastingen, ook is gestegen. Doukeris houdt vast aan eerder gestelde verwachtingen voor 2025. Het concern denkt niet erg geraakt te worden door de handelsoorlog. Dat komt doordat meer dan 98 procent van zijn bier en andere drank lokaal wordt geproduceerd.
Bron: ANP
Laatste nieuws



