

Brouwer achter Hertog Jan verkoopt minder bier door afname China
LEUVEN (ANP) – AB InBev, de grootste bierbrouwer ter wereld, heeft vorig jaar iets minder bier verkocht, maar boekte door prijsverhogingen wel een hogere omzet. De brouwer, bekend van onder meer Hertog Jan, Jupiler, Corona en Leffe, had naar eigen zeggen last van consumenten in China en Argentinië die minder drank kochten.
De brouwer, die ook de merken Bud, Stella Artois en Hoegaarden heeft, zag de hoeveelheid verkochte dranken met 1,4 procent dalen vergeleken met 2023. In totaal verkocht de brouwer bijna 576 miljoen hectoliter. Ruim 495 miljoen hectoliter daarvan was bier, 2 procent minder dan een jaar eerder. De hoeveelheid verkochte alcoholische dranken die niet onder bier vallen, zoals Cutwater en Nütrl, steeg met 1,5 procent.
Dankzij prijsverhogingen met 4,3 procent per hectoliter wist AB InBev de omzet met 2,7 procent te verhogen naar bijna 59,8 miljard dollar (ongeveer 57 miljard euro). Ongunstige wisselkoersen drukten volgens de brouwer op de opbrengsten. De winst bedroeg in 2024 net geen 5,9 miljard dollar (zo’n 5,6 miljard euro), tegen 5,3 miljard dollar in 2023.
Sportevenementen
De verkopen werden volgens AB InBev afgelopen jaar “aanzienlijk beperkt” door de gedaalde volumes in China en Argentinië. Zonder deze twee landen zou de brouwer namelijk bijna 1 procent meer drank hebben verkocht. In China verkocht de brouwer ruim 13 procent minder drank. Daarbij wijst AB InBev op de blijvende zwakke verkopen in de horeca. In Argentinië liepen de verkopen onder consumenten terug vanwege de inflatie in dat land.
In Europa verkocht AB InBev wel iets meer drank en is de omzet gestegen. Dat komt vooral door de merken Corona en Stella Artois, die volgens de brouwer veel werden gedronken tijdens belangrijke sportevenementen zoals de Olympische Spelen, Wimbledon en Roland Garros. Ook profiteerde de brouwer van de uitbreiding van het alcoholvrije bier Corona Cero.
Ondanks dat de verkopen in sommige landen zijn teruggelopen, verwacht AB InBev in 2025 meer drank te kunnen verkopen. De winst voor de aftrek van onder meer belastingen zal 4 tot 8 procent stijgen, denkt de brouwer.
Bron: ANP
Laatste nieuws



