Economie - 16 juli 2025 om 10:34

Consumentenbond waarschuwt voor Energieclaim.info om delen data

DEN HAAG (ANP) – De Consumentenbond waarschuwt mensen voor claimwebsite Energieclaim.info. Het bedrijf achter de website maakt volgens de bond misbruik van persoonlijke gegevens die het van mensen krijgt door zich voor te doen als claimorganisatie. Maar het zou alleen persoonlijke gegevens van consumenten verzamelen om die te delen met commerciële partijen.

Via de website kunnen consumenten die een variabel energiecontract hadden, zich aanmelden voor een massaclaim tegen energiebedrijven vanwege het tussentijds verhogen van de tarieven. Mensen kunnen tot 10.000 euro terugkrijgen volgens de site. Maar Energieclaim.info verwijst mensen die zich aanmelden slechts door naar echte claimorganisaties en deelt hun persoonsgegevens met telemarketeers. Die proberen consumenten energiecontracten te verkopen, aldus de Consumentenbond. Daarmee maakt de website volgens de bond misbruik van echte energieclaims.

De Consumentenbond zegt een melding te hebben gedaan bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM) en de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). “Energieclaim doet helemaal niets voor consumenten, maar verdient geld met claims die door anderen zijn gestart, zoals die van de Consumentenbond”, zegt directeur Sandra Molenaar. De bond opende eerder samen met de organisatie ConsumentenClaim een meldpunt voor mensen met een variabel energiecontract, omdat ze waarschijnlijk jarenlang te veel hebben betaald.

Veel onduidelijkheid

Het in de Verenigde Staten gevestigde bedrijf achter Energieclaim.info heeft nog niet gereageerd op vragen van het ANP.

Energieclaim.info verstopt in de privacyvoorwaarden en de veelgestelde vragen dat het persoonlijke gegevens verzamelt, zegt de bond. Onder het aanmeldingsformulier kunnen mensen een tekst aanvinken waarin staat dat ze akkoord gaan met het krijgen van een telefonisch aanbod van de site voor energie. Maar ook consumenten die dit niet aanvinken, worden gebeld. “Het is allemaal heel schimmig en tegen de regels”, aldus Molenaar.

Neprecensies

Verder gaat de claimsite volgens de Consumentenbond de fout in door geen contactgegevens en KVK-nummer te vermelden en door neprecensies te tonen.

Bron: ANP