Consumentenclub hekelt aanbod Meta rond advertentieloze sites

BRUSSEL (ANP) – Gebruikers van Facebook en Instagram krijgen in de Europese Unie nog steeds geen eerlijke keuze als moederbedrijf Meta ze vraagt of ze een versie willen die geld kost of niet. Dat stelt de Europese consumentenorganisatie BEUC na een analyse van het nieuwe aanbod dat het socialemediabedrijf het afgelopen najaar presenteerde.

Meta wil aan Europese wetgeving voldoen door consumenten de keuze te geven tussen een versie die geld kost maar geen gepersonaliseerde advertenties plaatst, of de huidige onbetaalde versies. Bij die ‘gratis’ versie blijven gebruikers betalen met hun data. Dit leidde eerder al tot felle kritiek van BEUC. Een vernieuwd aanbod is volgens de consumentenorganisatie nog altijd onvoldoende om aan EU-wetgeving te voldoen.

Volgens de belangenvereniging gebruikt Meta verhullende taal rond het verzamelen van persoonlijke data. Ook zouden gebruikers nog steeds geen daadwerkelijk vrije keuze hebben tussen het wel of niet delen van data, omdat het ontwerp van Facebook- en Instagram-pagina’s ze richting de voor Meta gunstigste keuze stuurt: instemmen met gebruik van persoonlijke data. De consumentenorganisatie roept de Europese Commissie en toezichthouders uit lidstaten op om actie te ondernemen tegen Meta.

Reclameblokken

Na eerdere klachten van BEUC over het aanbod van Meta oordeelde de Europese Commissie afgelopen zomer dat de plannen van het Amerikaanse bedrijf strijdig waren met Europese regelgeving. Volgens de Digital Markets Act van de EU moeten digitale platforms gebruikers die niet instemmen met het gebruik van hun gegevens een gelijkwaardige, maar minder gepersonaliseerde dienst aanbieden. Daarvan was geen sprake bij de eerdere plannen van Meta voor advertentieloze socialmediapagina’s.

In een gewijzigd aanbod komt Meta ook met versies van Facebook en Instagram die minder gepersonaliseerd zijn, maar nog wel advertenties bevatten. Het gaat dan om een soort reclameblokken die soms automatisch afspelen. Ook dit is volgens de BEUC in strijd met Europese regels, omdat het om een verslechtering van de kwaliteit van Facebook en Instagram gaat.

Misleiding

Markttoezichthouders, waaronder de Nederlandse ACM, spraken Meta vorig jaar ook aan op mogelijke misleiding van consumenten. Ze vielen over het gebruik van het woord “gratis” voor de sites die geen geld kosten, omdat gebruikers daarbij wel degelijk betalen met hun gegevens.

Bron: ANP