

De Bijenkorf boekt iets meer omzet door focus op service
AMSTERDAM (ANP) – De Bijenkorf heeft het afgelopen jaar iets meer omzet geboekt. Het aantal bezoekers in de winkels bleef ongeveer gelijk aan dat van een jaar eerder en het aantal mensen dat de webshop bezocht, daalde licht. Bezoekers deden wel vaker een aankoop bij De Bijenkorf, meldt de Nederlandse warenhuisketen in zijn jaarresultaten.
De keten wijt de 1 procent gestegen omzet aan de naar eigen zeggen sterke inzet op service. Een omzetcijfer meldt het bedrijf niet. Door de hogere omzet en doordat De Bijenkorf kosten bespaarde door efficiënter te werken, viel de operationele winst in 2024 vier keer hoger uit op ongeveer 28 miljoen euro.
Nederlandse modewinkels hadden volgens de winkelketen vorig jaar last van aanhoudende economische onzekerheid en terughoudende consumenten. De Bijenkorf stelt dat het verwachte herstel van de retail uitbleef.
Goede service
De Bijenkorf noemt de economische vooruitzichten voor dit jaar “gematigd positief”. Financieel topvrouw Maud Soppe zegt dat de winkelketen zich blijft richten op het leveren van goede service, een “onderscheidend” assortiment en beleving in de winkels. Zo wil De Bijenkorf de kerstafdelingen in de winkels dit jaar uitbreiden en meer focussen op evenementen.
In 2023 merkte De Bijenkorf nog dat consumenten terughoudend waren met geld uitgeven. Daardoor daalde de omzet licht. In oktober 2023 werd bekend dat de keten tientallen banen zou schrappen op het hoofdkantoor in Amsterdam. Mede dankzij die maatregel lukte het wel om het resultaat te verbeteren.
De Bijenkorf heeft warenhuizen in Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Eindhoven, Utrecht, Maastricht en Amstelveen, een patisserie in Amsterdam en webshops in Nederland en België. Volgens het bedrijf werken bij de winkelketen zo’n 4500 mensen.
Bron: ANP
Laatste nieuws



