

Dealer Van Mossel denkt dat repareren Citroëns ongeveer week kost
WAALWIJK (ANP) – Autodealerbedrijf Van Mossel denkt dat de reparaties voor de grote terugroepactie van Citroëns in Nederland het bedrijf ongeveer zeven tot tien dagen duren. Volgens een woordvoerder verwachten de Citroën-dealers van het concern, die vooral in Noord-Holland zitten, ongeveer 3300 auto’s te repareren aan defecte airbags.
“Wanneer wij de airbags hebben, en die komen er snel aan, hebben we een week tot tien dagen nodig om klanten te helpen met vervangen”, aldus de woordvoerder. Van Mossel heeft een extra callcenter ingericht vanwege de terugroepactie. Citroën-moederbedrijf Stellantis vergoedt de reparaties.
De terugroepactie gaat om 33.260 Citroëns C3 en DS3 die zijn gemaakt tussen 2009 en 2019. Stellantis roept eigenaren op om niet met deze auto de weg op te gaan voordat een defecte airbag is vervangen. Airbags van fabrikant Takata kunnen als ze worden geactiveerd ontploffen, waarbij metalen delen rondvliegen. Onlangs overleed in Frankrijk een automobiliste hieraan.
Zomervakantie
Van Mossel heeft in totaal 7000 van de bewuste Citroëns verkocht. Maar een deel daarvan rijdt in een gebied waar het logischer is om de auto’s naar andere garages te brengen, legt de woordvoerder uit.
Met de zomervakantie in aantocht is het vaak een drukke periode voor autogarages. Maar brancheorganisatie BOVAG zegt dat reparaties met een hogere prioriteit, zoals bij terugroepacties, voorrang krijgen.
Een algehele verwachting over de duur van de terugroepactie kon de koepelorganisatie niet geven. Stellantis reageerde ook niet direct op de vraag hoe lang de terugroepactie duurt.
Drive-terugroepactie
Stellantis kwam met een zogeheten stop drive-terugroepactie, waarbij automobilisten met klem wordt gevraagd niet met de auto te rijden. Wie dat toch doet en een ongeluk krijgt, krijgt volgens een woordvoerder van het Verbond van Verzekeraars waarschijnlijk niet snel problemen met de verzekering.
“Tenzij heel gekke dingen gebeuren, zijn mensen gewoon gedekt. In theorie zou het kunnen dat een verzekeraar vindt dat iemand nalatig is geweest. Maar dan zou je heel goed moeten kunnen bewijzen dat de schade is veroorzaakt door het defect waarvoor de terugroepactie geldt en iemand daar ook vanaf wist. In de praktijk zal dat heel lastig zijn”, zegt hij.
Bron: ANP
Laatste nieuws



