Economie - 1 mei 2025 om 14:35

McDonald’s verkoopt minder burgers door wegblijvende Amerikanen

CHICAGO (ANP/BLOOMBERG) – McDonald’s heeft in het eerste kwartaal minder hamburgers, frietjes en andere snacks verkocht, vooral in de Verenigde Staten. Het gedaalde consumentenvertrouwen lijkt ook bij de fastfoodketen zichtbaar te zijn geworden, waardoor mensen minder vaak uit eten gaan.

De verkopen van restaurants die een jaar of langer open waren vielen begin dit jaar 1 procent lager uit dan in dezelfde periode vorig jaar. Volgens McDonald’s zijn de verkopen wereldwijd onder meer lager uitgevallen omdat vorig jaar een schrikkeljaar was. Wordt die extra dag niet meegerekend, dan bleef de verkoop vrijwel gelijk.

In de VS liepen de verkopen met 3,6 procent terug, met name doordat er minder gasten kwamen. Ook in het Verenigd Koninkrijk vielen de verkopen duidelijk lager uit.

Importheffingen

McDonald’s boekte een omzet van iets minder dan 6 miljard dollar, omgerekend zo’n 5,3 miljard euro. Dat is 3 procent lager dan in het eerste kwartaal van 2024. De nettowinst daalde ook 3 procent, tot 1,9 miljard dollar.

De resultaten lijken te suggereren dat de focus van McDonald’s op betaalbare menu’s en tijdelijke aanbiedingen niet genoeg is geweest om de zorgen van consumenten weg te nemen. De handelsoorlog die de Amerikaanse president Donald Trump heeft ontketend met zijn importheffingen, heeft geleid tot onzekerheid over de economie. “Consumenten worstelen tegenwoordig met onzekerheid”, stelt topman Chris Kempczinski.

Boycots

Vorig jaar had McDonald’s nog last van pro-Palestijnse boycots. Die volgden op berichten dat de Israëlische tak gratis maaltijden zou hebben uitgedeeld aan Israëlische militairen. In het eerste kwartaal van 2025 zijn de verkopen in het Midden-Oosten en Japan juist gestegen.

De wereldwijde omzet viel lager uit dan op Wall Street werd verwacht. Analisten hadden hun verwachtingen al verlaagd omdat ze voorzagen dat gasten zouden wegblijven door bezuinigingen op hun uitgaven en slecht weer.

Bron: ANP