

NAVO-top financiële tegenvaller voor KLM, impact wordt onderzocht
AMSTELVEEN (ANP) – De NAVO-top, waardoor KLM vluchten moest schrappen op Schiphol, drukte op het resultaat van de luchtvaartmaatschappij het afgelopen kwartaal. KLM onderzoekt de precieze impact om daarna met de overheid over compensatie te praten. Ondanks de gestegen kosten wist de airline het operationele verlies in de eerste helft van dit jaar wel terug te dringen, mede dankzij kostenbesparingen.
Een indicatie van de financiële schade door de NAVO-top wil topvrouw Marjan Rintel niet geven. “Maar vanzelfsprekend was er sprake van financiële impact”, zegt zij in een toelichting op de halfjaarresultaten. Mede door die NAVO-top boekte KLM over de eerste jaarhelft een operationeel verlies van 2 miljoen euro.
Dat was weliswaar een verbetering van 31 miljoen ten opzichte van een jaar eerder, toch had de luchtvaartmaatschappij ook te maken met verschillende andere tegenslagen. Zo moest KLM het afgelopen kwartaal een aantal 787-vliegtuigen aan de grond houden. Bij eerder onderhoud aan deze toestellen was bij bepaalde onderdelen namelijk niet de juiste procedure gevolgd.
Handelsovereenkomst
Een meevaller in de financiën was de omzet over de eerste jaarhelft, die met bijna 6 procent steeg tot 6,3 miljard euro. Ook wist de luchtvaartmaatschappij 185 miljoen euro te besparen in het kader van een vorig jaar aangekondigd kostenbesparingsprogramma. KLM houdt vast aan 450 miljoen euro aan besparingen voor het gehele boekjaar.
“We boeken vooruitgang, maar zoals verwacht nemen kosten en onzekerheid in de markt verder toe”, zegt financieel topman Bas Brouns. “Alleen als we het verbeterprogramma volledig uitvoeren, houden we koers richting een financieel gezonde toekomst.” Die onzekerheid komt onder andere door de aangekondigde verhoging van vliegbelasting, de conflicten in het Midden-Oosten, maar ook in Rusland, waar KLM nog altijd niet overheen kan vliegen.
De handelsovereenkomst tussen de Europese Unie en de Verenigde Staten is volgens Rintel en Brouns goed nieuws. Daarin is onder meer afgesproken dat vliegtuigen en vliegtuigonderdelen worden vrijgesteld van importheffingen. KLM verwacht dit jaar nog drie nieuwe 787’s van de Amerikaanse vliegtuigfabrikant Boeing en vier A321neo’s van Airbus. Rintel is evenwel nog niet helemaal gerust. “De overeenkomst kan nog behoorlijk wat consequenties hebben, bijvoorbeeld voor onze vracht.”
Bron: ANP
Laatste nieuws



