

Schiphol mocht contract met bouwers voor A-pier niet beëindigen
AMSTERDAM (ANP) – Schiphol is de komende tijd mogelijk nog veel geld kwijt aan een in 2021 beëindigd contract met bouwbedrijven Ballast Nedam en TAV voor de A-pier. De luchthaven was niet tevreden over de kwaliteit en voortgang en stopte de samenwerking voortijdig, maar volgens de rechtbank in Amsterdam waren de tekortkomingen daarvoor niet ernstig genoeg. De partijen kunnen nu samen tot een oplossing proberen te komen, anders buigt de rechter zich daarover.
Schiphol en BN/TAV, een bedrijf van Ballast Nedam en TAV, stonden begin april tijdens de zitting lijnrecht tegenover elkaar. De bouwbedrijven wijten de problemen aan het ontbreken van een uitgewerkt ontwerp door Schiphol en daar gaat de rechter nu in mee. Ook houdt de rechter rekening met de consequenties van de beëindiging voor de vele onderaannemers.
De bouw van de A-pier begon in 2018 en had in 2020 klaar moeten zijn. BAM heeft de werkzaamheden in 2022 overgenomen en is naar verwachting eind volgend jaar klaar. Schiphol rekende er vorig jaar op dat het project bijna 1,4 miljard euro zou kosten, meer dan een verdubbeling van het jaren eerder geschatte bedrag.
Rechtszaak
BN/TAV spande in 2023 een rechtszaak aan en eiste nog honderden miljoenen euro’s aan meerkosten en schadevergoeding. Schiphol vindt juist 60 miljoen euro te veel te hebben betaald en eist daarom terugbetaling.
De rechter gaf bij de zitting al aan te verwachten dat een definitief oordeel tot 2030 op zich kan laten wachten. Daarbij verwees zij naar de juridische mogelijkheden die beide partijen nog hebben, tot aan de Hoge Raad toe.
Vervolgstappen
Schiphol is het niet eens met de uitspraak en beraadt zich op vervolgstappen. De luchthaven noemt het oordeel van de rechter “uiterst teleurstellend, juist omdat Schiphol tot op de dag van vandaag de gevolgen ondervindt van de samenwerking met Ballast Nedam-TAV”. Volgens het vliegveld “blijft het voor Schiphol glashelder dat BN-TAV tijdens de bouw van de A-pier ernstig is tekortgeschoten in kwaliteit, uitvoering en voortgang”. Schiphol merkt op dat zijn claims richting de bouwbedrijven met deze uitspraak nog niet van tafel zijn.
“In de tussentijd blijft Schiphol zich inzetten om de A-pier op een goede manier en zo snel mogelijk af te bouwen”, voegt de luchthaven toe. De A-pier krijgt acht gates en wordt naar verwachting in april 2027 in gebruik genomen. Volgens Schiphol is de uitbreiding nodig met het oog op passagiersdoorstroming in piekperiodes.
Bron: ANP
Laatste nieuws



