

Spotify verrast met verlies ondanks groei aantal abonnees
STOCKHOLM (ANP) – Muziekstreamingdienst Spotify heeft in het afgelopen kwartaal een onverwacht verlies geleden, onder meer door gestegen loonkosten. Het bedrijf haalde wel opnieuw meer nieuwe abonnees binnen, werd dinsdag bekend.
Onder de streep resteerde een verlies van 86 miljoen euro in het tweede kwartaal, vergeleken met een nettowinst van 274 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar. De omzet groeide met 10 procent tot 4,2 miljard euro, beneden de verwachtingen van marktkenners.
De streamingdienst richtte zich het afgelopen halfjaar vooral op de groei van zijn video- en advertentieactiviteiten. Hoewel Spotify bekendstaat als muziekdienst, concurreert het steeds nadrukkelijker met YouTube. Het bedrijf breidt zijn aanbod uit met video’s op het platform, waaronder podcasts, muziekvideo’s en opgenomen concerten.
Stemmen
Spotify heeft nu 696 miljoen mensen die maandelijks muziek en podcasts luisteren via het platform. Dat zijn er 11 procent meer dan een jaar geleden. In totaal hadden 276 miljoen mensen een premiumabonnement, 12 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder.
Voor het huidige kwartaal verwacht Spotify dat het aantal klanten met een premiumabonnement groeit naar 281 miljoen. Daarbij wordt de omzet in het huidige derde kwartaal waarschijnlijk gedrukt door een zwakkere dollar, aldus het bedrijf.
Eerder dit jaar organiseerde het in Stockholm gevestigde bedrijf een evenement voor adverteerders, waarin het hen aanmoedigde om meer te investeren in het platform. Tegelijkertijd lanceerde Spotify een functie op basis van kunstmatige intelligentie, waarmee stemmen voor audioreclames kunnen worden gegenereerd om deze betaalbaarder te maken.
Bron: ANP
Laatste nieuws



