

Verkopen modemerk Burberry tonen eerste tekenen van herstel
LONDEN (ANP/RTR/BLOOMBERG) – Het Britse modemerk Burberry heeft in het afgelopen kwartaal de eerste tekenen van herstel laten zien. Het bedrijf, dat al langer kampt met dalende verkopen van zijn trenchcoats en sjaals met het kenmerkende ruitjesmotief, wist de daling van de omzet van winkels die langer dan een jaar open zijn te beperken tot 1 procent. Dat is veel minder dan de daling van 21 procent een jaar geleden.
Het plan van topman Joshua Schulman om de prestaties van Burberry te verbeteren lijkt daarmee effect te hebben. Schulman, die een jaar geleden werd aangesteld, wil het modemerk terugbrengen naar zijn Britse roots en de sjaals en trenchcoats beter promoten. Als onderdeel van zijn reorganisatie kondigde Burberry in mei aan ongeveer 1700 banen, ofwel een vijfde van het personeelsbestand, te schrappen om kosten te besparen. Deze reorganisatie heeft vooral gevolgen voor Britse kantoorfuncties en wereldwijde retailfuncties.
In alle regio’s lieten de verkopen een verbetering zien. De omzet in Noord- en Zuid-Amerika kende de sterkste groei, met een stijging van 4 procent. Ook in Europa groeide de omzet weer. In China en de rest van Azië daalden de verkopen nog wel, maar veel minder hard dan in het voorgaande kwartaal.
De verbetering van de omzet in het eerste kwartaal van het boekjaar geeft volgens Schulman “vertrouwen in de toekomst”. Ook gaf hij aan dat de herfstcollectie “goed wordt ontvangen”. Wel benadrukte de topman dat Burberry zich nog steeds in de beginfase van de ommekeer bevindt, die plaatsvindt in een onzekere macro-economische omgeving.
Bron: ANP
Laatste nieuws



